facebook web

Dach – rzadko wykorzystywany potencjał do stworzenia niepowtarzalnej przestrzeni

Dach – rzadko wykorzystywany potencjał do stworzenia niepowtarzalnej przestrzeni

Chwilowy trend czy przemyślana strategia? Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield prezentuje raport dotyczący wykorzystania dachów w budynkach komercyjnych.

Jeszcze kilka lat temu dachy budynków, prócz podstawowego zagospodarowania, nie posiadały większej wartości użytkowej. Jednak od pewnego czasu zaczęto dostrzegać potencjał tej części budynku. Zaczęły powstawać dachy bogato wyposażone, z oryginalnymi przestrzeniami. - Lokale ulokowane na najwyższych piętrach budynków lub ciekawie zagospodarowane tarasy mogą stać się miejscami kultowymi i działać z korzyścią dla całego budynku oraz wszystkich znajdujących się w nim najemców. Bardzo ważne jest jednak odpowiednie zaplanowanie tej powierzchni, tak aby w pełni wykorzystać potencjał wyjątkowości tego miejsca. Piękny widok ma dopełnić całość i nadać przestrzeni jeszcze bardziej unikalnego charakteru – stwierdza Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield.

Twórcy raportu podkreślają, że tworzy się nowa przestrzeń, tzw. dachy nowej generacji. Ich największym atrybutem jest widok panoramiczny na miasto, który już sam w sobie jest unikalny. Jednak budynki wykorzystujące przestrzeń na dachach nie zawsze muszą być zlokalizowane w centrum. Coraz częściej powstają na obrzeżach i przedmieściach miast. - „Rooftop” to nie tylko powierzchnie na najwyższych piętrach wysokościowców. Bardzo ciekawe koncepty powstają również na niższych kondygnacjach. Przykładem może być Moonsfera, restauracja na „dachu” Centrum Olimpijskiego w Warszawie z widokiem na Kępę Potocką, Żoliborz i dziki brzeg Wisły. Kolejnym przykładem jest „Sen Warsaw” (w budynku siedziby Warszawskiego Towarzystwa Wioślarskiego) z tarasem widokowym na Wisłę i Stadion Narodowy. Można tam w niezobowiązującej przestrzeni spróbować kuchni z całego świata – dodaje Małgorzata Dziubińska.

Dachy najczęściej zostają zagospodarowane na trzy główne sposoby: restauracja, miejsce eventowe oraz przestrzeń rozrywkowa. Pierwsza koncepcja jest już znana od dawna, ale do tej pory bardziej skupiano się raczej na samym widoku niż na kuchni. W myśl nowej koncepcji, prym wiedzie jakość usług i ekskluzywne dania, a widok panoramy miasta jest jedynie dodatkiem. - Restauracja „Cafe Oranżeria” na ostatnim piętrze „Hotelu Kossak” w Krakowie jest przykładem połączenia oferty kulinarnej z widokiem, tym razem na Wzgórze Wawelskie. Mocno wyczekiwanym projektem jest też Varso Tower w Warszawie, gdzie na najwyższych kondygnacjach planowany jest taras widokowy i ekskluzywna restauracjapodkreśla Małgorzata Dziubińska z Cushman & Wakefield.

Miejsce eventowe na dachu musi zapewniać użytkownikom niepowtarzalne doznania. Ma to kluczowe znaczenie, gdyż dzięki temu zorganizowane w tym miejscu wydarzenie będzie długo i dobrze zapamiętane. Takie przeznaczenie dachu wiąże się oczywiście z większym czynszem i kosztami (takimi jak catering, przygotowanie wystroju, logistyka) jednak nadal jest to opłacalne. - Na najwyższych piętrach budynku „Astoria w Warszawie częścią przestrzeni Business Link jest taras widokowy z naturalną trawą, a w dobudowanej części budynku Ethos powstała przestrzeń eventowa do wykorzystania przez najemców – podaje przykład Małgorzata Dziubińska.

Przestrzeń rozrywkowa ma największy potencjał do zaistnienia na dachach. Wachlarz możliwości jest bardzo duży, od zwykłych barów, przez kino hot-tub (oglądanie filmów w mini jacuzzi) do pola do mini golfa. Wyróżnikiem takich miejsc jest unikalność otoczenia. - W Polsce zdecydowana większość tego typu powierzchni przeznaczona jest na ekskluzywne bary lub kluby. Na 40. piętrze hotelu Marriott w Warszawie działa „Panorama Sky Bar”, gdzie przy muzyce na żywo możemy skorzystać z bogatej oferty koktajli, drinków i przekąsek podziwiając panoramę Warszawy. Na 28 i 32 piętrze budynku Spectrum Tower w Warszawie znajduje się The View, ekskluzywny bar z najwyżej położonym tarasem widokowym w mieście. Wymieniając najwyżej ulokowane lokale nie można pominąć restauracji „27th floor” w katowickim „Altusie”, gdzie wcześniej działał słynny Sky Bar – dodaje Małgorzata Dziubińska.

Przy realizacji przestrzeni na dachu należy zwrócić uwagę, aby była ona dobrze zagospodarowana, zgodnie ze wszystkimi standardami jakości i bezpieczeństwa. Istotne jest przystosowanie dachu do wymogów ppoż., a także przepustowość klatek schodowych i dodatkowe drogi ewakuacyjne.

Mimo, iż idea aranżacji dachu jest w Europie stosunkowo nowa, to już od jakiegoś czasu możemy podziwiać ciekawe obiekty. Raport prezentuje listę 20 najlepszych dachów zlokalizowanych na Starym Kontynencie. Pierwsze miejsce zajął budynek „Park Lisboa” w Lizbonie z dachem o charakterze rozrywkowym. Na drugim miejscu znalazł się Kensington Roof Gardens z Londynu, który przeobraził swój dach w miejsce eventowe. Ostatni stopień podium zajął „Franks” w budynku Peckham w Londynie, który przemienił swój dach na przestrzeń rozrywkową. W zestawieniu znalazł się również jeden budynek z Polski. 19 miejsce zajął „Level 27” znajdujący się w budynku „Millenium Plaza” w Warszawie.

Raport jest to pobrania pod tym linkiem: http://www.cushmanwakefield.co.uk/en-gb/research-and-insight/2018/rooftops-of-emea

O Cushman & Wakefield
Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rynku nieruchomości komercyjnych. Wspiera najemców i właścicieli nieruchomości w realizacji ich planów biznesowych. Cushman & Wakefield należy do grupy największych firm doradczych na rynku nieruchomości oraz zatrudnia 48 tysięcy pracowników w ok. 400 biurach i 70 krajach na całym świecie. W 2017 roku jej przychody wyniosły 6,9 mld USD. Do najważniejszych usług świadczonych przez firmę należą zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych, wyceny i inne. Więcej informacji na stronie www.cushmanwakefield.pl oraz na Twitterze: @CushWakeCE

Załączniki

ROOFTOPS OF EMEA_cover.jpg
Małgorzata Dziubińska
informacja prasowa_Dach – rzadko wykorzystywany potencjał do stworzenia niepowtarzalnej przestrzeni.
press release_Rooftops – an underutilised potential to create a unique space.pdf

Kontakt dla mediów